Is koffie de ideale doping voor een sporter?

Hier schrok ik dus echt van! Wist jij dat cafeïne tot 2004 op de dopinglijst stond? Uiteindelijk is het (terecht) van de lijst gehaald, het was namelijk heel lastig om dit te meten, aangezien elke sporter af en toe wel eens espresso of koffie drinkt, het was een vage grens.

Er zijn voor 2004 dus serieus sporters geschorst omdat zij een cappuccino teveel hadden gedronken voor hun wedstrijd. Na wat speurwerk kom ik er achter dat cafeïne dus 4 tot 5 procent prestatie verhogend werkt. Dat is nogal wat!

Er zijn heel veel onderzoeken en studies gedaan naar het effect van cafeïne voor een sporter. Het geheim zit hem dus in de genen, en je stofwisseling. Door een enzym in je lever, wat de cafeïne afbreekt, gebeurt er serieus wat!  Als je genetisch minder goed cafeïne kan afbreken kan je prestatie tot 14 procent verminderen! Wauw … Dan drink je dus geen koffie als je een prestatie moet leveren.

Centraal vermoeidheid, betekent dat je hersenen op de rem trappen, waardoor je minder goed je duursport of prestatie kan doen. Conclusie, cafeïne helpt zeker bij de verbetering van je sportprestatie!

Liefs Barista B.

Lees meer blogs

Hoe wordt de smaak van koffie bepaald?

25 mei

Bent u benieuwd hoe de smaak van koffie wordt bepaald? Lees dan snel deze blog!

10 redenen waarom koffie gezond is

18 mei

In deze blog kom je 10 redenen te weten waarom koffie gezond is. Wie geniet nou niet extra, als je weet dat koffie gezond is en ook nog lekker is?